5/5 - (1 امتیاز)

برای استفاده از چرخ گوشت ابتدا بهتر است اطلاعات کافی از نحوه کار کردن و اجزای این دستگاه را بدست آورید تا بتوانید راحت تر از آن استفاده نمایید. آموزش کامل نحوه باز و بسته کردن اجزای چرخ گوشت از دیگر مواردیست که قصد داریم در این مقاله به توضیح کامل آن بپردازیم. چرخ گوشت دستگاهی در جهت چرخ کردن گوشت است که در دو نوع صنعتی و خانگی تولید می شود. مدل های صنعتی معمولاً از ابعاد بزرگ تر و صد در صد موتوری قوی تری برخوردارند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مصرف کننده با بازدهی بالا باشند. این دستگاه ها با سایز تیغه 12، 22، 32 و 42 موجود اند که در مدل تسمه ای و گیربکسی تولید می شود که انتخاب هر مورد از این مدل ها بسته به نیاز مصرف کننده خواهد بود. مدل های خانگی نیز که در منازل خود این نمونه از چرخ گوشت ها را مشاهده می کنید، ابعاد کوچک تری دارند و مناسب و طراحی شده اند برای مصارف کوچک با حجم کاری بسیار کم. 

چرخ گوشت صنعتی

اسم اجزای چرخ گوشت

اجزای یک چرخ گوشت را طوقه، فیلتر، موتور، چرخ دنده، محفظه، اهرم ثابت کننده، جاگلویی و گلویی، سینی، تیغه، پنجره و مارپیچ تشکیل می دهد. 

  • طوقه: این قطعه حکم درب را برای چرخ گوشت داشته که در پس قرار گرفتن اجزای گلویی به عنوان درپوش قرار می گیرد. معمولاً برای ساخت این قطعه از چدن با روکش استیل استفاده می نمایند. 
  • فیلتر: سطحی ست که از سوراخ های ریز در جهت خروج گوشت تشکیل شده است. 
  • موتور: موتور مهم ترین قطعه در چرخ گوشت است. در صورت آسیب دیدگی این قطعه، عملکرد کل دستگاه با مشکل مواجه می شود.
    موتور چرخ گوشت هم با استفاده از جریان مستقیم و هم با جریان متناوب کار می کند و گشتاور اولیه آن نسبتاً زیاد خواهد بود. چرخ گوشت صنعتی نسبت به چرخ گوشت خانگی دارای موتور قوی تری است. پس در هنگام کار کردن با چرخ گوشت خانگی باید توجه داشته باشید که پس از مدت زمان کوتاه استفاده از دستگاه، آن را خاموش نمایید. 
  • چرخ دنده: درون جعبه دنده جای میگیرد و برای بالا بردن گشتاور موتور دستگاست که از جنس پلاستیک ساخته می شود. چرخ دنده در درون میله ی حلزونی قرار میگیرد و در زمان روشن بودن دستگاه و چرخ کردن گوشت، میله حلزونی داغ شده و از چرخ دنده فاصله میگیرد. 
  • محفظه: محفظه قطعه ای مهم با دهانه ی نسبتاً بزرگ و جنس آهنی بوده که به گلویی متصل می شود و گوشت های له شده را به داخل گلویی وارد می کند. 
    توجه داشته باشد که گوشت را با تکه های بزرگ هرگز به این قطعه وارد نکنید. وارد کردن گوشت با قطعات درشت برای کار چرخ گرفتن، فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می کند. 
  • جاگلویی و گلویی: جاگلویی محل قرار گرفتن گلویی و مارپیچ است. گلویی نیز در نوع ضامن جلو و ضامن عقب موجود است که در نوع ضامن جلو قطعه دارای پین می باشد. 
  • سینی: از دیگر قطعات چرخ گوشت، سینی است. این قطعه در سمت بالای چرخ گوشت قرار گرفته که می تواند تکه های گوشت را نیز بر روی آن قرار داد و با گوشت کوب به داخل دستگاه هدایت کرد. برای ساخت این قطعه از پلاستیک استفاده می کنند. 
  • تیغه: تیغه مهم ترین قطعه در ساخت چرخ گوشت است که کار برش و خرد کردن گوشت با استفاده از آن قابل انجام است. این قطعه که بخش مهم این دستگاه هاست، از با کیفیت ترین جنس یعنی استیل ساخته می شود. علت ساخت آن از استیل به سبب افزایش مقاومت و استقامت و همچنین شست و شوی راحت می باشد. 
  • پنجره: از کابردی ترین اجزای چرخ گوشت، پنجره یا شبکه است. این قطعه از سوراخ های ریز و درشت ساخته می شود که تعیین کننده سایز گوشت چرخ شده دلخواه می باشد. انتخاب ساز آن بسته به سلیقه و نیاز مصرف کننده خواهد داشت. 
    توجه داشته باشید که نظافت این قطعه نیز کمی سخت است ولی با خیساندن در آب ولرم و یا استفاده از خلال دندان و یا چوب کبریت به راحتی می توان کار تمیزی آن را انجام داد. 
  • مارپیچ: در داخل گلویی چرخ گوشت قرار می گیرد و وظیفه آن هدایت گوشت به سمت تیغه است. ظاهر این قطعه شبیه به حلزون است و به همین دلیل به حلزونی نام گرفته است. 
  • گوشت کوب: با استفاده از گوشت کوب می توان گوشت را به سمت دستگاه هدایت کرد. این قطعه در دو نوع دسته کوتاه و دسته بلند موجود می باشد. 

قطعات چرخ گوشت

آموزش بستن چرخ گوشت و باز کردن چرخ گوشت

در بالا قطعات چرخ گوشت را نام بردیم و توضیحات لازم و ضروری را درباره ی آن دادیم. برای بستن قطعات چرخ گوشت ابتدا لازم است که جاگلویی ( محل قرار گرفتن گلویی ) و گلویی ( محل قرار گرفتن مارپیچ ) را قرار دهید و سپس مارپیچ را داخل گلویی قرار دهید. بعد از مارپیچ، تیغه داخل آن میرود و سپس پنجره و در آخر هم طوقه قرار می گیرد. 

برای باز کردن چرخ گوشت نیز باید به ترتیبی که در بالا برای بستن چرخ گوشت گفتیم، از آخر به اول برای باز کردن آن ها اقدام کنید به این ترتیب که ابتدا طوقه، پنجره، تیغه، مارپیچ و سپس گلویی و جاگلویی را باز نمایید. انجام این کار ها را با دقت لازم انجام دهید تا سبب رسیدن آسیب به قطعه و یا دست نشود. 

برای ارتباط با ما جهت خرید، تعمیر و مشاوره در خصوص دستگاه چرخ گوشت، با شماره های زیر تماس بگیرید:
نمایندگی مرکزی: 02166055298 | 02166086997
نمایندگی غرب: 02144870324 | 02144870995
نمایندگی شرق: 02177084273 | 02177089678
تلفن همراه : 09128008209

چرخ گوشت چگونه کار میکند

مهم ترین کار و وظیفه ی چرخ گوشت، چرخ کردن گوشت است که انجام این کار با این دستگاه ها، به راحت ترین شکل ممکن انجام می شود. به این صورت که گوشت را در قطعات کوچک برش داده و این تکه ها را از قسمت بالای دستگاه یعنی سینی وارد چرخ گوشت نمایید. این کار را می توانید با کمک گوشت کوب انجام دهید. پس از وارد شدن گوشت به چرخ گوشت طی انجام عملیات و فرآیندی مبنی بر کارکرد دستگاه، گوشت به صورت چرخ شده از محصول خارج می شود. 

  • توجه داشته باشید که در پایان کار با دستگاه حتماً حتماً برای افزایش طول عمر و همچنین رعایت بهداشت لازم و ضروری است که قطعات مورد شست و شوی و تمیزی قرار بگیرند. 
  • خرد کردن مواد آبدار فقط برای چرخ گوشت های تسمه ای است و در نوع گیربکسی و خانگی این کار امکان پذیر نخواهد بود .
  • برای چرخ گرفتن گوشت سعی کنید که تکه های گوشت را کوچک برش دهید تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. 
  • از روشن کردن موتور دستگاه آن هم به صورت خالی اکیداً خودداری نمایید. 
  • برای بستن و یا باز کردن قطعات چرخ گوشت، دوشاخه را از پریز بکشید. 

در پایان صحبت باید بگوییم که کلیه قطعات چرخ گوشت و همچنین انواع این دستگاه ها در مدل های چرخ گوشت امگا، الکتروکار، چگا، براکس و … در وب سایت چرخ گوشت، این مجموعه بزرگ و معتبر موجود است که می توانید به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی اقدام به خرید نمایید. 

بسیاری از مشتریان در زمان خرید دستگاه چرخ گوشت، سوالات متداولی را درباره ی این محصول از ما دارند که لازم دانستیم تا آن ها را شرح دهیم. شاید پاسخی به پرسش شما عزیزان نیز باشد. 

 

سوالات متداول

آیا امکان چرخ گرفتن مواد آبدار با استفاده از چرخ گوشت گیربکسی امکان پذیر است؟

خیر. چرخ گرفتن این مواد با این نمونه دستگاه ها سبب گیر کردن مواد در داخل دستگاه و خارج نشدن مواد آبدار از چرخ گوشت می شود.

از چرخگوشت های صنعتی برای مصارف خانگی هم می توان استفاده نمود؟

بله. مدل های تیغه ی 12 این دستگاه ها در ابعاد کوچک و نسبت به مدل های خانگی دارای موتور پر قدرت تری است که می توان برای مصارف خانگی نیز استفاده کرد.

پنجره و یا شبکه چرخ گوشت در چه سایز هایی موجود است؟

این قطعه که تعیین کننده سایز گوشت چرخ کرده است در نمره 2، 2.5، 3، 3.5، 4، 4.5، 6، 8، 10، 12، 20 تولید می شود که با افزایش این نمره در واقع سایز سوراخ های آن بزرگ تر می شود.

بستن تیغه چرخ گوشت باید به چه صورت باشد؟

باید قسمت تیزی آن روبه بیرون باشد. توجه داشته باشید که اگر این قطعه به درستی بسته نشده باشد و یا برعکس بسته شده باشد سبب می شود تا کار چرخ کردن گوشت به درستی انجام نگیرد.

اگر موتور دستگاه را به صورت خالی روشن کنیم چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که دستگاه را به صورت خالی روشن می کنید، چون سرعت موتور دستگاه بسیار بالاست و درون حلزونی و یا مارپیچ آن چیزی وجود ندارد، سرعت دستگاه بالا رفته و کند شدن چرخ دنده های چرخ گوشت را در پیش دارد.

تعویض تیغه هر چند وقت یکبار نیاز است؟

سه ماه یکبار

بهترین برند چرخ گوشت کدام اند؟

در وب سایت چرخ گوشت ( charkhegosht.com ) انواع این دستگاه ها را در مدل های مختلف قرار داده ایم که در هر برند تنوع عظیمی از مدل ها را دارا می باشد که با مراجعه به این وب سایت و مشاهده انواع آن می توانید انتخاب خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *