امتیاز دهی

دستگاه های چرخ گوشت که امروزه به یکی از پرمصرف ترین تجهیزات آشپزخانه مبدل شده اند، ممکن است پس از استفاده های طولانی مدت دچار ایرادات و مشکلاتی شوند که کارکرد شما را با اختلالاتی همراه سازد. به همین منظور ما در نظر داشته ایم تا به بررسی رایج ترین ایرادات در دستگاه چرخ گوشت و علت آن برای شما بپردازیم تا در صورت برخورد با این مشکلات که ممکن است برای هر دارنده این دستگاه ها ایجاد شود، بهتر بتوانید تصمیمات مهم و لازم را اتخاذ کنید. 

از منزل گرفته تا رستوران ها، سالن های غذاخوری، هتل ها، تالار ها و … گروه های مصرف کننده این تجهیزات هستند که در واقع همین پراستفاده بودن این محصولات است که توجه بسیاری را به سمت خود معطوف می کند. چرخ گرفتن گوشت در منزل با بهداشتی ترین روش ممکن تا چرخ گیری گوشت در محیط های شلوغ با بازدهی بالا نشان از کارکرد صحیح این محصولات را می رساند که دربردارنده تقسیم بندی مختلف آن هاست. در واقع باید چرخ گوشت را یکی از لوازم برقی پرمصرف برای زنانه خانه دار دانست! و یا یک ابزار کاربردی و ضروری در سالن های غذایی برای آماده کردن یک کباب لذیذ و خوشمزه و یا در مصارف پروتئینی برای آماده کردن حجم بالایی از گوشت چرخ کرده برای فروش بیان کرد. در کل کاربرد دستگاه های چرخ گوشت بالاست و همین کاربرد متعدد دستگاست که مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفته است. 

این محصول که امروزه به یکی از پرفروش ترین وسایل برقی در بازار تبدیل شده، ممکن است در اثر استفاده های غیر استاندارد اپراتور و یا کارکرد های مداوم دستگاه دچار ایرادات و مشکلاتی شود که نیاز به تعمیر چرخ گوشت را می طلبد. خراب شدن قطعات در این محصول، باعث اختلال در عملکرد چرخگوشت می شود. بر همین اساس ما در نظر داشته ایم تا مطلبی را برای شما فراهم آوریم که در آن به رایج ترین ایرادات در دستگاه چرخ گوشت و علت آن پرداخته ایم. امیدواریم با گرداوری این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشیم. 

تعمیر چرخ گوشت

بررسی رایج ترین ایرادات در دستگاه چرخ گوشت و علت آن 

چرخ گوشت ها از پرکاربرد ترین دستگاه های چرخ گیری گوشت، که کاربرد آن ها را در بالا برای شما شرح دادیم، ممکن است دچار ایرادات و مشکلاتی شوند که در این صورت باید حتماً دستگاه را نزد یک تعمیر کار حرفه ای و کاربلد در این زمینه ببرید. 

چرخ گوشت خانگی با توجه به کاربرد اش در ابعاد و اندازه کوچک قرار دارد و موتور آن به نسبت مدل های صنعتی کم قدرت تر است. این دستگاه برای چرخ گرفتن تنها حجم کمی از گوشت طراحی شده و امروزه با تنوع بالایی در بازار به فروش می رسد. 

در مقابل چرخ گوشت های خانگی، چرخ گوشت صنعتی قرار می گیرد با ابعاد حجیم تر و وزن سنگین تر که با توان موتور بالا قادر به چرخ گیری گوشت در مقدار قابل توجه در بازه زمانی مشخص شده می باشد. بروز هر نوع مشکل فنی در هر کدام از این تجهیزات نیاز به عیب یابی و رفع آن را دارد. هدف ما هم در این مقاله آشنایی شما با این مشکلات است چرا که زمانی می توان برای تعمیر آن اقدام کرد که از علت خراب شدن چرخ گوشت آگاه باشید و ایراد آن را بدانید. در بررسی های به عمل آماده از این ایرادات باید به موارد زیر اشاره کنیم. 

پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی تفاوت چرخ گوشت خانگی با چرخ گوشت صنعتی را مطالعه نمایید. 

1) چرخ گوشت، گوشت را خوب چرخ نمیگیرد

از مهم دلایلی که باعث می شود تا گوشت توسط این دستگاه به خوبی چرخ گیری نشود، ضعیف شدن تیغه هاست که نیاز به تعویض دارد. البته عوامل دیگری نیز ممکن است منجر به ایجاد این عیب در دستگاه چرخ گوشت شما گردد که باید به خراب بودن پنجره چرخ گوشت، چرخ گرفتن گوشت در تکه های بزرگ و دارای استخوان، استفاده های مداوم از دستگاه، درست بسته نشدن تیغه و … اشاره کرد. در صورت رخ دادن این ایراد بهتر است تا تمامی مشکلات گفته شده را با دقت بررسی کنید. 

2) روشن نشدن دستگاه چرخ گوشت 

اگر بپرسید از دلایل روشن نشدن دستگاه چرخ گوشت چیست؟ باید به شما بگوییم که دلایل زیادی برای این عیب وجود دارد. چرخ گوشت ها از تجهیزاتی شناخته می شوند، که مصرف برق بالایی دارند. از چرخ گوشت خانگی کوچک گرفته تا چرخ گوشت صنعتی بزرگ، برق زیادی را مصرف می کنند که همین مصرف بالا باعث بروز ایرادات و مشکلاتی در سیم، کابل، پریز و … خواهد شد. دیگر عوامل مربوط به پاره شدن سیم و کابل، سوخته شدن محافظ، خراب شدن فیوز، نبود جریان برق در پریز، سوخته شدن موتور، خراب شدن آرمیچر، سوختن محافظ و جرقه زدن موتور چرخ گوشت می شود. با توجه به دلایل گفته شده نیاز است تا دستگاه را نزد یک تعمیرکار حرفه ای و کاربلد در این زمینه ببرید.  

تعمیر قطعات چرخ گوشت

3) تولید صدای زیاد از دستگاه در حین کار کردن 

چرخ گوشت دستگاهی بدون صدا نیست و معمولاً در زمان کار کردن هم صدای زیادی را از خود تولید می کند. ولی اگر این صدا خیلی زیاد باشد و باعث آزار و اذیت شدن افرادی که در آن محیط هستند شود، باید گفت که محصول دچار عیب و ایراداتی شده که نیاز است آن را تعمیر نمایید. از موارد بروز این عیب شامل:

  • تمام شدن گریس و یا خرابی آن 
  • خرابی موتور چرخ گوشت 
  • خرابی قطعات چرخ گوشت 
  • خرابی یاتاقان ها
  • شکسته شدن تیغه ها
  • بروز عیب در چرخ دنده، می باشد. 

توجه* در زمان چرخ گیری تا جای ممکن سعی کنید از گوشت های استخوان دار و یا خرده استخوان استفاده نکنید چرا که استخوان باعث شکسته شدن تیغه و در نتیجه تولید صدای زیاد خواهد شد. 

4) چرخ گوشت روشن است ولی کار نمی کند

اگر چرخ گوشت شما روشن است و چراغ ها و دکمه ها فعال هستند ولی دستگاه گوشت را چرخ نمی گیرد، بدین معنی ست که برق در دستگاه وجود دارد ولی بروز عیب در قطعات و موتور دستگاه باعث شده تا چرخ گوشت نتواند به چرخ گیری گوشت بپردازد. بهترین راه کار برای رفع عیب در آن تعمیر چرخ گوشت توسط یک مرکز حرفه ای و کار بلد در این زمینه خواهد بود. 

5) تیغه های چرخ گوشت نمی چرخد

نچرخیدن تیغه در دستگاه چرخ گوشت به منظور مختل شدن کارکرد کل دستگاست چرا که از اصلی ترین قطعات ساخت این محصول، تیغه می باشد که وظیفه خرد کردن و چرخ گرفتن گوشت را اجرا می کند. 

از عواملی که منجر به بروز این عیب در دستگاه چرخ گوشت شما می شود مربوط به خراب شدن گیربکس است که منجر به نچرخیدن تیغه ها خواهد شد. در صورت این چنین ایرادی از سمت دستگاه نیاز دارید تا به تعویض این قطعه بپردازید. 

6) چرخ گوشت کند کار می کند

استفاده های مداوم و پیوسته از هر دستگاه موجب وارد شدن فشار بسیار زیاد به آن می شود و کارایی چرخ گوشت را نیز به شدت پایین می آورد. همچنین گوشت هایی را که برای چرخ گیری آماده می کنید، نباید چربی و رگ و خرده استخوان داشته باشد چرا که این موضوع نیز در کند کار کردن دستگاه به شدت تأثیر دارد. 

7) موتور چرخ گوشت جرقه می زند

جرقه زدن موتور چرخ گوشت در حین کار کردن به دلیل اتصالی در سیم ها، وجود اصطحلاک، جرم و رطوبت زیاد در چرخ گوشت می باشد که منجر به جرقه زدن موتور آن خواهد شد. 

تعمیرات چرخ گوشت صنعتی

8) چرخش نداشتن حلزونی

از دلایلی که باعث نچرخیدن حلزونی می شود، شکسته شدن چرخ دنده های اصلی داخل گیربکس و آسیب دیدن آن است. همچنین احتمال اینکه انتهای مارپیچ و انتهای محور آرمیچر دچار ساییدگی شده باشد هم وجود دارد. 

9) گوشت چرخ شده از دستگاه چرخ گوشت خارج نمی شود

از علت های این ایراد وجود رگ و پی و خرده استخوان در گوشت خواهد بود که برای جلوگیری از آن نیاز است تا هر چند وقت یکبار به تیز کردن تیغه های چرخگوشت پرداخت. همچنین می توانید از تکه های نان خشک نیز برای این کار استفاده کنید. 

10) گوشت به دور تیغه می چرخد ولی به دور پنجره و شبکه نه، چرا؟ 

این ایراد در چرخ گوشت به دلیل کند شدن تیغه است که حتماً باید نزد یک فرد متخصص تیز شود. دیگر مورد مربوط می شود به از بین رفتن واشرهای پشت محور حلزونی و داشتن چربی زیاد گوشت. 

11) نشست گریس از جعبه دنده 

شل شدن اتصالات و واشرهای موجود در دنده از موارد نشست گریس از جعبه دنده بررسی می شود. 

12) شکسته شدن تیغه چرخ گوشت 

از دیگر رایج ترین ایرادات در دستگاه چرخ گوشت و علت آن، شکسته شدن تیغه است که به دلیل وارد کردن فشار بیش از اندازه به دستگاه، پایین بودن کیفیت تیغ و زنگ زدن آن می باشد. 

در زمان خرید تیغه توجه داشته باشید تا تیغه از متریال مرغوب و درجه یک استیل باشد چرا که استیل علاوه بر اینکه بادوام و مقاوم است، در تماس با آب دچار زنگ زدگی نخواهد شد.  

در واقع یکی از تقسیم بندی چرخ گوشت صنعتی بر اساس سایز تیغه است که در چند دسته بندی جای داده می شود. چرخ گوشت سایز 12، چرخ گوشت سایز 22، چرخ گوشت سایز 32 و چرخ گوشت سایز 42 از این جمله اند. 

دسته بندی گروه دیگر چرخ گوشت ها را باید در نوع گیربکسی و تسمه ای جای داد که چرخ گوشت گیربکسی تنها برای چرخ گیری گوشت استفاده می شود و چرخ گوشت تسمه ای علاوه بر گوشت قادر به چرخ گیری مواد آبدار مانند پیاز نیز هست. 

13) چرخ گوشت در زمان کار کردن خاموش می شود

اگر به دستگاه چرخ گوشت فشار بیش از اندازه وارد شود، سنسورهای دمای چرخ گوشت به منظور جلوگیری از سوخته شدن موتور، آن را خاموش می کنند تا دستگاه خنک شود. 

ولی اگر این مشکل بارها و در حین کار کردن با دستگاه تکرار شد، باید بدانید که عیبی در دستگاه شما رخ داده که مربوط می شود به سنسور دمای دستگاه و یا اتصالات داخلی آن که نیاز به بازدید محصول توسط یک تعمیرکار را می طلبد. 

14) نشست گریس از جعبه دنده 

از دیگر رایج ترین ایرادات در دستگاه چرخ گوشت و علت آن، نشست گریس از جعبه دنده است که به دلیل شل شدن اتصالات و واشرهای موجود در دنده می باشد. 

تعمیرات چرخ گوشت خانگی

رعایت نکاتی که از خرابی زود هنگام چرخ گوشت جلوگیری می کند:

  • اگر چرخ گوشت شما از نوع گیربکسی ست هرگز مواد آبدار را چرخ گیری نکنید. 
  • برای چرخ گیری، گوشت را به قطعات کوچک خرد کنید چرا که از وارد کردن فشار بیش از اندازه به دستگاه جلوگیری می کند. 
  • از چرخ گیری گوشت همراه با رگ و پی و خرده استخوان خودداری کنید. 
  • در زمان روشن بودن چرخ گوشت از جابجا کردن آن خودداری نمایید. 
  • پس از هر بار استفاده از چرخ گوشت به تمیز کردن بدنه و شستشوی قطعات بپردازید. 
  • با توجه به حجم کاری تان و بازدهی که از چرخ گوشت انتظار دارید به انتخاب کردن دستگاه چرخ گوشت بپردازید. 
  • از روشن گذاشتن چرخ گوشت بدون گوشت خودداری کنید چرا که دور موتور بالا رفته و گرما و فرسودگی قطعات موتور نیز افزایش می یابد. 
  • به صورت پیوسته و متمادی از دستگاه چرخ گوشت استفاده نکنید. نیاز است تا پس از هر یک ساعت استفاده از چرخ گوشت صنعتی به آن استراحت دهید. در چرخ گوشت خانگی این زمان به مراتب کمتر هم می شود. 

نتیجه گیری

در مطلب رایج ترین ایرادات در دستگاه چرخ گوشت و علت آن، به بررسی عواملی که ممکن است در دستگاه چرخ گوشت شما ایجاد شود، پرداختیم. این موارد شامل: خرابی موتور، صدای ناهنجار دستگاه، روشن نشدن دستگاه و خاموش شدن در حین کار کردن با چرخ گوشت، نشست گریس، شکسته شدن تیغه چرخ گوشت، نچرخیدن حلزونی، جرقه زدن موتور، کند کار کردن چرخ گوشت و … است. در صورتیکه چرخ گوشت شما به هر علتی خراب شده باشد، برای عیب یابی آن می توانید از نمایندگی چرخ گوشت اقدام نمایید. این شرکت بزرگ، یکی از معتبر ترین مراکز تعمیر چرخ گوشت در تهران است که با داشتن تعمیرکاران حرفه ای و کاربلد در این زمینه قادر است تا تعمیرات دستگاه شما را به بهترین شکل انجام دهد. 

شناخت جزء به جزء دستگاه چرخ گوشت از جانب متخصصان ما و تجارب کسب کرده این تعمیرکاران طی سالیان متمادی و گذراندن دوره های آموزشی لازم در این زمینه، موجب شده تا به بهترین شکل به رفع عیب ایجاد شده در دستگاه چرخ گوشت پرداخته شود. برای ارتباط با ما می توانید با شماره های درج شده در پایان مقاله تماس بگیرید.  

نمایندگی مرکزی: 02166055298 | 02166086997
نمایندگی غرب: 02144870324 | 02144870995
نمایندگی شرق: 02177084273 | 02177089678
تلفن همراه : 09128008209

پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقالات را مطالعه نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *